Anmäl betalda löner till inkomstregistret. Sysselsättningsfonden får uppgifter om arbetslöshetsförsäkringspremier från inkomstregistret. Löneuppgiftsanmälan till inkomstregistret ska i regel göras inom fem dagar från och med betalningsdagen. Aktuell information om inkomstregistret och anvisningar för anmälan av löner finner du på inkomstregister-sidorna.
Man ska lämna separata uppgifter om varje arbetstagare och för varje lönedag utan nedre gräns i euro. Även lön som betalats till minderåriga ska anmälas till inkomstregistret. För de som är över 65 år eller yngre än 18 år gäller ingen skyldighet att betala arbetslöshetsförsäkringspremie. Då man anmäler löner till inkomstregistret ska man välja typ av undantagssituation för försäkring. Typ av undantagssituation för försäkring ska vara ”Ingen försäkringsskyldighet (arbetslöshetsförsäkring)”.
Uppgifter som lämnats till inkomstregistret med löneuppgiftsanmälan kan antingen vara obligatoriska uppgifter som lämnas för varje anmälan eller kompletterande uppgifter. Kompletterande uppgifter preciserar uppgifter som är obligatoriska. Det är bra att anmäla kompletterande uppgifter så undviker du eventuella tilläggsutredningar efteråt. För penninglöner rekommenderar vi ”Anmälningssätt 2 (Kompletterande inkomstslag)”. Vi rekommenderar även att du lämnar övriga frivilliga kompletterande uppgifter, såsom uppgifter om anställningsförhållande.
Om du inte betalar ut lön som omfattas av skyldighet att betala arbetslöshetsförsäkringspremie, anmäl antingen:
Från och med försäkringsåret 2019:
Autentisering till e-tjänsten sker med personliga nätbankskoder, mobil-ID eller certifikatkort via suomi.fi.
Katso-autentisering tas ur bruk. Om det inte är möjligt för dig att använda vår e-tjänst, kan du ta kontakt med vår kundservice.
Som arbetsgivare kan du ge fullmakt åt en annan person eller ett företag att sköta dina ärenden som gäller arbetslöshetsförsäkringspremier. Du kan även be om en fullmakt att sköta ärenden för en annan person eller ett företag. Företag, föreningar och privatpersoner sköter befullmäktigande i Suomi.fi-tjänsten.
I Suomi.fi ska fullmaktsgivaren alltid välja underhåll av uppgifter om arbetslöshetsförsäkringspremier som roll, så att fullmaktsinnehavaren kan granska tjänstens uppgifter samt skicka anmälningar och ansökningar. Underhålls-rollen för arbetslöshetsförsäkringspremier hittas under Arbete och arbetslöshet.
Undantagsvis sköter kommuner, församlingar, läroanstalter, näringssammanslutningar, utländska företag, dödsbon, stiftelser som inte hör till handelsregistret och personer med företagsteckningsrätt för offentlig myndighet även i fortsättningen fullmakten i Katso-tjänsten.
Fram till år 2018 kan du göra alla anmälningar som gäller arbetslöshetsförsäkringspremier även med pappersblanketter. Snappaste och säkraste sättet att sköta ärenden är via vår e-tjänst.
Från och med 2019 görs anmälningarna elektroniskt i inkomstregistret.
Du kan posta blanketterna avgiftsfritt till adressen:
Sysselsättningsfonden
Kod 5017569
00003 Svarsförsändelse
Vi hjälper gärna till i alla frågor som berör arbetslöshetsförsäkringspremier. Snappaste och säkraste sättet att sköta ärenden är via vår e-tjänst.
Du når vår kundtjänst på numret 075 757 0500. Du kan se mer att telefontjänstens registerbeskrivning från dataskyddsbeskrivning av arbetslöshetsforsäkringspremier.
Skica e-post till vakuutusmaksut@tyollisyysrahasto.fi. Skicka e-postmeddelanden som innehåller konfidentiell information via säker anslutning.
Sysselsättningsfonden tar emot elektroniska anmälningar från löneadministrationsprogram. Mottagningen av anmälningar görs via TYVI-operatörer och tjänsten ilmoitin.fi.
I beskrivningen av poster som återfinns via länken nedan beskrivs strukturen på de poster som Sysselsättningsfonden tar emot från TYVI-operatörerna (inklusive tjänsten ilmoitin.fi).
Med posten Anmälan om lönesumma anmäls vid utgången av försäkringsåret lönesummorna som utbetalats till arbetstagare och delägare under försäkringsåret. Anmälan lämnas in senast i slutet av januari under det år som följer efter försäkringsåret. Anmälningar om lönesumma kan göras för åren 2013-2018.
Utbildningsersättning kan ansökas i samband med anmälan om lönesumma fram till år 2018 eller med en separat anmälan. Posten Ansökan om utbildningsersättning ska användas som en del av posten Anmälan om lönesumma endast när arbetsgivaren ansöker om utbildningsersättning. Företag som omfattas av näringsskattelagen eller inkomstskattelagen för gårdsbruk är i regel inte berättigade till utbildningsersättning, utan de kan ansöka om avdrag för utbildning hos Skatteförvaltningen.
Ytterligare information i frågor om innehållet i anmälan ges per e-post på vakuutusmaksut@tyollisyysrahasto.fi. Om du har frågor om teknik och testning får du hjälp per e-post på tiedon.valitys@tvr.fi.